És paradoxal veure ara com s’esquincen els vestits els defensors d’aquesta mala política quan, si més no per la força de la crisi, cal rectificar. Mai van aixecar un dit per escoles com la Joan XXIII! Quanta hipocresia!
Per això l'article que he publicat al diari El PuntAvui i que reprodueixo a continuació
Que ningú reivindiqui la política engegada el 2004, la qual s'ha de rectificar d'arrel. No és només la crisi mundial la que ens ha portat fins aquí
Un dels dèficits del nostre sistema democràtic és l'escassa assumpció de
responsabilitats pels errors polítics o de gestió pública comesos. Ara la crisi,
amb la seva dimensió mundial, ha agreujat encara més aquest fenomen.
Els actuals problemes de les escoles bressol municipals, però, no tenen
l'explicació a Wall Street, sinó en la llei 5/2004 del Parlament de Catalunya i
en el seu nefast i irresponsable desplegament.
Les polítiques integrals d'atenció a la infància de 0 a 3 anys han estat
pràcticament inexistents. Com inexistents han estat les polítiques de
conciliació de la vida personal i laboral. Tan inexistents, que n'hem pervertit
el significat. Aquí qualifiquem la creació de llars o la prolongació de les
jornades escolars com a mesures de conciliació, quan són exactament el contrari.
Són mesures pal·liatives de la manca d'autèntiques polítiques de conciliació que
haurien d'implicar una major atenció dels progenitors vers els seus fills; si
més no, en els primers anys de vida. Com fan, per cert, aquells països que volem
emular, dels quals sovint només ens fixem en allò que coincideix amb el nostre
pensament.
Escola d'Educació Infantil La Pau (FEP) |
Per tant, mancats de polítiques de conciliació, Catalunya arrossega una
demanda de places de llars d'infants i escoles bressol, sobretot a uns preus
assequibles i ponderables. Això va motivar una iniciativa legislativa popular,
potser un xic ancorada en el pensament de Francesc Pujols –aquell del vindrà un
dia que els catalans ho tindrem tot pagat pel fet de ser-ho–, la resposta a la
qual va ser l'esmentada llei 5/2004, errònia ja en el seu plantejament de fer
taula rasa amb la realitat existent i propiciar una xarxa pública de llars
d'infants “de qualitat”.
A l'error inicial de prescindir de la iniciativa social en la citada llei,
cal sumar-hi un desplegament que podríem qualificar de nou-rics o de terra
cremada, ja que s'han edificat noves llars –instal·lacions sovint magnífiques i
costoses– davant de llars ja existents, alhora que es feia competència deslleial
a la iniciativa social amb preus a un terç del cost de la plaça escolar.
Alguns ajuntaments, en una mostra de paroxisme populista, establiren quotes
universals per sota del terç del cost que plantejava el model. D'altres, com
Barcelona, consolidaren un model sota l'axioma –sovint falsari, però tan ben
rebut pels sindicats– que a més personal i més ben pagat, més qualitat del
servei. Model, el de Barcelona, especialment insostenible i profundament
insolidari, ja que es revelava no generalitzable, en no poder atendre tota la
demanda i mantenir alhora les magnífiques condicions del personal que hi
treballa.
Tot això va provocar, com no podia ser d'una altra manera, un increment de la
demanda de places en aquestes noves llars, la qual cosa les ha portat, en part,
a morir d'èxit. Mentrestant, com que el govern pensava que el país era ric i tot
havia de ser “de qualitat”, el 2006 un nou decret va endurir les condicions de
plantilla per a les llars ja existents, tot provocant un increment de costos per
a les llars privades i d'iniciativa social que, tot i la demanda, algunes no han
pogut aguantar i s'han vist obligades a tancar.
A tot això, cal afegir-hi la congelació durant anys –fins i tot en els de la
disbauxa pressupostària– d'un ajut que les llars socials rebien del Departament
d'Ensenyament i que servia per reduir les quotes. Entre aquestes llars, les que
atenien població amb moltes mancances i que històricament rebien un ajut
vehiculat pel Departament de Treball, eliminat el 2009 sense previ avís i quan
ja havia passat més de mig exercici pressupostari*.
No es tracta d'alegrar-se de les dificultats que ara tenen les escoles
bressol municipals. Les llars d'iniciativa social ja fa temps que les viuen.
Benvingudes al club! Però, si us plau, que ningú reivindiqui la política
engegada el 2004, la qual s'ha de rectificar d'arrel. No és només la crisi
mundial la que ens ha portat fins aquí.
*Situació abastament denunciada des d'aquest blog:
- El Síndic dels seus greuges 13.02.2011
- La morositat del Departament de Treball enfonsa els petits 10.10.2010
- Les llars al Parlament: una via de solució 18.12.2009
- Ribó podria rectificar, però qui ha d’actuar ja és Educació! 14.12.2010
- El Síndic de greuges, nou portaveu del departament de Treball 11.12.2010
- Concentració de suport a les llars d'infants d'iniciativa social 16.09.2009
- Treball i Educació castiguen als febles, Montilla s’ho mira i calla! 21.10.2009
- La maledicció de Sísif i les llars d’infants: inaugurar i abocar al tancament 1.10.2009
- La política social de Mar Serna 10.7.2009
Aplaudeixo el teu valent comentari al PuntAvui, que subscric totalment, i del qual en faré la màxima difusió.
ResponEliminaVaig tenir goig professional de ser-ne titular delegat, de l'escola bressol Joan XXII. Ara, m'entristeix profundament la notícia del seu tancament.
Primer, les religioses (que la van fundar i se'n van fer càrrec durant els anys més durs de la postguerra, en què la Verneda era un dels barris més pobres de Barcelona); posteriorment, la FEP: i sempre s'hi havia fet una tasca social, educativa i pastoral de primer ordre, al centre Joan XXII. Recordo, encara vivament, la il·lusió amb què les educadores, malgrat els salaris de misèria, als anys 90 hi van promoure un canvi pedagògic radical, per estar al dia a fi de proporcionar el millor entorn pedagògic possible.
Una vegada més, els poders públics estan més pendents dels seus somnis megalòmans que de l'obligat esperit de servei, sobretot en els entorns més desafavorits.
Em vénen, amb certa ràbia, al cap aquelles dures (en el transfons) paraules de Lorenzo Milani: "hay que tener el celo de elevar al pobre a un nivel superior; no a un nivel igual al de la clase dirigente sino superior: más humano, más espiritual, más cristiano, más todo...".
Són moltes les històries que dels inicis d'aquell centre m'explicava Sor Amparo, i que caldria recuperar per passar-les-hi per la cara -per a la seva vergonya, si en tenen- a aquelles persones que diuen estar al costat dels ciutadans, però que obliden les petites-grans històries d'aquests.
Són moltes les persones de la Verneda que van poder ser alguna cosa a la vida gràcies al primer impuls educatiu, humà i espiritual, que els va proporcionar el centre Joan XXIII... i així a la majoria de barris en què la iniciativa social i de l'Església, quan ningú no hi pensava, s'hi van posar sense escarafalls.
En fi, potser caldrà passar de la impotència a l'acció, perquè no torni a passar. Jo em poso a disposició...
Agraeixo novament la teva entrada i l'aurada documentació, que situa al lector exactament en l'estat de la qüestió.
He llegit amb atenció el teu article i coincideixo bàsicament amb els teu plantejaments. Només una petita anotació, crec que no ets el tot just amb el que fa referència a la postura dels municipis, probablement per desconeixement. Formo part de la Comissió Mixta d’Educació Generalitat de Catalunya/Entitats Municipalistes. En aquesta Comissió la postura de les entitats municipalistes no difereix amb molt amb els teus plantejamnets.
ResponEliminaRamon Burgués
Carles,
ResponEliminaestic molt d'acord quan dius
Les polítiques integrals d'atenció a la infància de 0 a 3 anys han estat pràcticament inexistents. Com inexistents han estat les polítiques de conciliació de la vida personal i laboral. Tan inexistents, que n'hem pervertit el significat. Aquí qualifiquem la creació de llars o la prolongació de les jornades escolars com a mesures de conciliació, quan són exactament el contrari. Són mesures pal·liatives de la manca d'autèntiques polítiques de conciliació que haurien d'implicar una major atenció dels progenitors vers els seus fills; si més no, en els primers anys de vida. Com fan, per cert, aquells països que volem emular, dels quals sovint només ens fixem en allò que coincideix amb el nostre pensament.
No estic tant d'acord en d'altres coses. CCOO ha treballat per mantenir els ajuts a escoles bressol de qualitat i d'iniciativa social, formament compromeses amb el seu entorn.
O en la viabilitat de "guarderies" que tenien molt poca solvència educativa.
Em sembla que hem de parlar més sovint. Tenim diferents plantejaments en moltes coses, però a vegades...em sembla que no defensem coses tan diferents. Una abraçada
MOntse Ros