dimecres, 17 de desembre del 2025

Elogi del Nadal imperfecte

Text publicat com a article a El Pregó. Núm. 646, desembre del 2025. 

En el complex món de la religió o religions, les creences, la fe, l’espiritualitat o espiritualitats, les tradicions, els costums, els símbols i els ritus, si hi ha un fenomen que travessa tots els estrats i esdevé transversal i polifònic és el de la celebració del Nadal.

A Occident, i si més no a casa nostra, el nucli, arrelat a la mateixa etimologia del mot, és la narració del naixement de Jesús, un infant pobre, a la menjadora d’un estable perquè els seus pares no han trobat allotjament. Un infant anunciat com el messies, el salvador, i com a tal adorat, primerament pels més humils. L’infant es revelarà com a Déu mateix fet home i el seu natalici és motiu de joia en el món. Una narració recollida en els evangelis, però que només s’esmenta, i amb pocs detalls, a dos dels quatre evangèlics canònics. Altres evangelis, els anomenats apòcrifs, i la transmissió popular han anat enriquint l’escenografia de l’esdeveniment aportant altres personatges i detalls. 

La narració situa el naixement un 25 de desembre coincidint amb el solstici d’hivern. No sabem si el solstici era celebrat per les nostres terres, però es fàcil intuir que en major o menor grau els fenòmens astronòmics i els cicles naturals eren d’alguna manera llegits i interpretats i potser també commemorats amb determinades pràctiques. Sigui veritat històrica, veritat revelada, mite o llegenda, fa dos mil anys que aquesta història es va trametent de generació en generació i ha mogut i ha inspirat una infinitat de manifestacions artístiques en totes les disciplines, i tant en la seva vessant popular com en la més elevada, virtuosa o acadèmica. També ha donat peu a moltes pràctiques noves o barrejades amb d’altres que esdevenen tradició. Una tradició que evoluciona i es reinventa amb el pas del temps i en rebre nou influxos, però que va deixant un pòsit ben sedimentat.

Més enllà des aspectes transcendents, la narració del Nadal té elements de ressonància constant. Llegim-ho amb llenguatge d’avui: pobresa, vulnerabilitat, infància en risc i emergència habitacional. També una exaltació dels humils en contrast amb els poderosos. Aquests elements han associat al Nadal notes de tendresa, d’esperit solidari i familiar, de desig de pau, que poden tenir una lectura estrictament laica.

A Catalunya tenim expressions pròpies de tot això. Poetes de tota condició —i de tota convicció— han dedicat poemes al Nadal. Tenim composicions musicals dels nostres grans mestres. Comptem amb la dramatúrgia dels “Pastorets”. Vam incorporar i popularitzar els “Pessebres”, amb figures o vivents, que es multipliquen arreu. Tenim un repertori de cançons, que han generat una categoria pròpia (les nadales) i la rica litúrgia cristiana de tot el cicle d’Advent i Nadal. També costums gastronòmics, tant en àpats com en menges pròpies del temps. També hi ha el Tió, els cants de la Sibil·la, o Sant Nicolau, amb l’elecció del bisbetó a Montserrat, entre altres manifestacions més locals.

Amb la immigració a partir dels inicis del segle XX i amb la globalització, més tard, Catalunya a anat sumant tradicions foranes o variants de les mes autòctones. En alguns casos hi ha hagut el risc de la substitució, però sembla que s’ha anat imposant la coexistència i fins i tot l’acumulació de pràctiques. Així, per exemple, l’expressió d’alegria i sociabilitat a través dels obsequis a petits o grans passa pel Tió, pels Reis, pel Pare Noel, per l’amic invisible...

El sentit de retrobament familiar o grupal s’ha anat adherint a Nadal (per Nadal cada ovella al seu corral). En ser una festa amb moltes connotacions infantils, també és moment de memòria i de record per a molts i per a fer coses que recorden la infància (des de menjar escudella i carn d’olla recordant l’àvia, o participant familiarment a la missa del Gall quan ja s’ha “deixat d’anar a missa”). L’emotivitat, per bé i per mal, es fa present i és motiu que per a alguns sigui un temps feixuc. El ressò de la pobresa de l’infant Jesús (Demà posats a taula oblidarem els pobres —i tan pobres com som—) i potser la voluntat d’aprofitar un moment emocionalment dens, fa que per Nadal es multipliquin les iniciatives solidàries tant les clàssiques com algunes de ben contemporànies com la Marató de TV3 o el Gran Recapta.

Celebrar Nadal ha esdevingut una bigarrada mescla de sentits i significats. Podem qüestionar pràctiques pels seus efectes però no serveix de massa intentar jutjar-ne  l’autenticitat que al capdavall és una qüestió de vivència personal. Amb independència de la finalitat o del sentit, si tot celebrant Nadal som més generosos, més empàtics, més solidaris i vivim més alegres, serà un bon Nadal.

Sant i bon Nadal !

 Carles Armengol, Nadal 2025

 https://galerada.cat/elprego/ - elprego@galerada.cat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada