divendres, 12 de juny del 2009

Quan el mal ve de primària

Per primera vegada en força anys d’estudis i avaluacions tenim dades noves o que ens aporten noves perspectives als problemes de l’educació a casa nostra. I han tocat l’os.

El 25% de l’alumnat català –sense comptar els nouvinguts més recents- de sisè de primària no té els coneixements mínims necessaris per passar a l’ESO.

Aquesta dada és demolidora perquè ens deixa sense les explicacions més habituals que donem al fracàs de la secundària. Ara no podem culpar la LOGSE ja que aquesta llei va modificar ben poc l’estructura i plantejaments de la primària. Tampoc podem culpar a la manca de formació específica del professorat, com passa a secundària. El professorat de primària té majoritàriament la formació específica com a mestre d’educació primària (excepte les incoporacions massives d'altres titulats que va comportar la irresponsable posada en marxa de la sisena hora per part del Departament).

Tampoc si val apel·lar a la situació sociocultural de l’alumnat o fer demagògia sobre centres públic i concertats. En aquest sentit, el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joaquim Prats, va assenyalar ahir, en la presentació de les dades, que els resultats també demostren “l'efecte centre, donat que en alguns casos, la comparativa entre centres que escolaritzen població similar en una mateixa zona geogràfica i que tenen els mateixos recursos mostra diferències que constaten que el treball del propi centre és important en l'avaluació final”.

Ara cal cercar altres explicacions i cercar remeis a la pròpia primària. Aquest 25% es pràcticament irrecuperable al llarg de l’ESO i amb tota facilitat aniran a engruixir l’alt contingent de no graduats.

La situació és d’urgència. Cal revisar-ho tot! Els currículums (voleu dir que no estan carregats d’aspectes marginals quan haurien de girar entorn de les competències bàsiques?), els mètodes (no s’haurà abusat de la plastilina?), la detecció primerenca de les dificultats (que necessita mètodes de diagnòstic i avaluació periòdica), l’atenció individualitzada (que cal accentuar en el primers nivells educatius).

Si aquesta prova hagués estat una revàlida potser ens hauríem conscienciat del problema amb més contundència. Més del 25% de l’alumnat de 6è de primària no podria promocionar a l’ESO i hauria de repetir curs!

(Ah! Avui encara es publica, en un diari d'aquí, una carta al director d'uns mestres dient no sé quines tontaries sobre la LEC i defensant la fracassada vaga d'ahir a l'escola pública. Amb aquesta carta demostren que no s'han llegit la LEC. O bé menteixen descaradament o bé tenen la mateixa comprensió lectora que aquest 25% d'alumnes de 6è. Que s'ho facin mirar!)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada