dimecres, 17 de juny del 2009

L’hora de 45’ 40’’


No és tracta de cap nou descobriment científic digne del premi Nobel de física. 45 minuts i 40 segons és la durada mitjana –fent un càlcul generós- de l’“hora” de classe a l’educació secundària.

Per on s’esmuny el temps? Primer de tot hi ha el canvi de classe que, en el millor del casos, ens porta ja a hores de 55 minuts i després, segons dades d'un estudi de l’OCDE presentat ahir, perdem un 16% del temps intentant posar ordre a la classe. La mitjana del 16% és l’espanyola, però no crec que Catalunya es distingeixi massa positivament en aquesta dada, que situa Espanya entre els estats que més perden el temps per aquest motiu.

Quan parlem de calendari i jornada escolars, sovint ens sorprèn estar entre els països que més hores de classe anual tenen. Però està clar que no les aprofitem massa.

Fer perdre el temps no deixa de ser una agressió, a vegades subtil, però molt important. Una manca de respecte radical. Però, a més, passar hores i hores a l’escola, encara que no s’aprofitin o precisament perquè no s’aprofiten, és una espiral d’avorriment per als propis alumnes que fàcilment genera menys atenció i més indisciplina. Un cercla viciós.

I per cert, un esquema que es reprodueix en l’àmbit laboral. Com s’ha posat de relleu abastament som dels països europeus que més temps passem a la feina i assolim índex de productivitat ben baixos. Excel·lim en perdre el temps!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada