Article que em va publicar La Vanguardia, el diumenge 9 de setembre de 2012. Com que no es accessible a la seva web el reprodueixo aquí.
Instal·lacions CAR Sant Cugat - foto del CAR |
Sobre la joventut
dels esportistes, cada cop més adolescents, tret de posar-ho en relleu com una
novetat o una tendència progressiva, només alguna escadussera referència als
possibles efectes adversos en el seu desenvolupament integral com a persones
provocat per aquest entrenament esportiu intensiu, per l’esforç extrem i pels
nivells de sacrifici al que estan sotmesos, en molts casos des de ben petits.
Preocupació despatxada introduint alguna cautela formativa en el procés de
preparació d’aquestes esportistes d’elit. Tot i la meva condició de pedagog, no
tinc prou expertesa en la formació esportiva com per formular un judici
definitiu sobre aquesta qüestió.
La primera intuïció em diria que ha de poder
ser compatible entrenar esportistes d’elit i formar integralment persones si no
oblidem cap dels dos objectius ni els subordinem.
El que més em
sorprèn de tot plegat és com, de comú, acceptem entusiastes en l’àmbit de
l’esport, allò que rebutjaríem com si fos la major aberració educativa en
altres àmbits de la formació i, concretament, en les disciplines més genuïnament
escolars: llengua, matemàtiques, ciències... Els èxits esportius han revelat
l’eficàcia de determinats sistemes formatiu com els CAR (Centres d’Alt
Rendiment) o la famosa Masia del Barça. Ens atreviríem a quelcom similar en
favor de les ciències o de les lletres?
En les avaluacions
educatives internacionals, Espanya –i malauradament també Catalunya- destaquen
no només per uns resultats generals mediocres (una mitjana de puntuacions
tirant a baixa) sinó, sobretot, per una manca d’alumnat excel·lent en les
matèries avaluades. Aquesta dada no es posa prou de relleu i sembla no
preocupar en excés. Obsessionat per l’equitat, el pensament pedagògic dominant
recela de l’excel·lència i aquesta desapareix dels objectius educatius. Tot
sistema educatiu ha d’aspirar alhora a totes dues qualitats: equitat i
excel·lència. L’equitat és un valor, però una equitat sense excel·lència és un
frau. L’equitat en la mediocritat o en la indigència deixa de tenir cap valor.
Les actuals
polítiques per a l’equitat educativa potser són insuficients (tot i que el
nostre sistema escolar n’és força d’equitatiu), però les polítiques per
l’excel·lència són inexistents i, a més, no sembla preocupar-nos massa. Ara, si
es tracta d’esport, sembla que ens vagi la vida i el futur del país en la
consecució de les preuades medalles olímpiques, o en guanyar un mundial...
Rebem els esportistes triomfants com a herois i aquí, per sublimar la
frustració de no competir sota la senyera, correm a destacar que l’atleta en
qüestió és català o format a Catalunya.
Definitivament,
l’educació d’aquest país necessita una mica més de passió i convicció, com la
que l’esport genera, i molts menys prejudicis i complexos, dels que l’esport
sembla alliberat.
Aquest tema per a mi gairebé és d'abast polític. Vivim en un món on es fomenta la superespecialització (tot això del CAR de Sant Cugat per a mi n'és una mostra), i en canvi cotitza molt poc una formació realment global de les persones. Això ho visc en el meu cas a la Universitat, on es valora molt més la formació en els Màsters, i en canvi el professorat que vol fer carrera acadèmica fuig tot el que pot dels primers cursos que cada cop tenen un enfocament més semblant al que son els instituts o "high schools" del món anglosaxó. I això que sobre el nivell d'excel·lència d'alguns Màsters hi hauria molt que parlar, però això ja ens duria molt més lluny.
ResponElimina