dimarts, 29 de gener de 2013

L’escola ha mort?

Publicat a El Matí Digital 











“La meva àvia volia que jo tingués una bona educació, per això no em va enviar mai a l’escola”. Aquesta frase no és el titular de cap “contra” de La Vanguardia, sinó una cita de la prestigiosa antropòloga nordamericana Margaret Mead que servia d’encapçalament a un llibre d’Everett Reimer, escrit l’any 1970 i publicat en la seva versió espanyola com La Escuela ha muerto. Alternativas en materia de Educación (Barral, Barcelona, 1973).

Les frases impactants, paradoxals, enginyoses, pretesament rupturistes i, sovint amb un missatge fals, no són patrimoni de ningú, ni un invent gaire recent.




No rebaixem el valor d’estudiar



Des que un sociòleg madrileny va fer fortuna als anys 70 amb la frase, impactant però falsa, “la universitat, fàbrica d’aturats” -que fins i tot va donar títol a un llibre seu-, periòdicament surten estudis o afirmacions gratuïtes de pretesos experts sobre la pèrdua de valor de canvi de l’estudi i de l’obtenció de titulacions acadèmiques.

Hi ha determinats fenòmens que en una anàlisi superficial podrien abonar aquesta tesi: els joves catalans altament qualificats que han de trobar feina fora del país, la sobrequalificació d’alguns treballadors vers les feines que aconsegueixen, la baixa remuneració d’algunes activitats professionals que requereixen alta qualificació... Es tracta de fenòmens reals i que podrien convidar a un cert desànim; però, més enllà de totes aquestes circumstàncies i d’altres fets conjunturals, l’anàlisi rigorosa de les dades indica tota una altra realitat.



dimecres, 23 de gener de 2013

dimecres, 9 de gener de 2013

Bones pràctiques educatives amb TIC o TAC de les escoles cristianes

Per tal de donar-li la màxima difusió enllaço aquesta entrada en el blog sobre TICs a l'escola en el que col·laboro:
ETC: Bones pràctiques educatives amb TIC o TAC de les e...: Dos mitjans per a compartir-les: premi TIC i comunicacions a l’11a Jornada de Telemàtica educativa És valuós per a tot el col·lectiu de l...